دکتر دنیلی

بونیون

مقدمه

بونیون یه تغییر شکل استخوانی مفصل است که در پایه ی انگشت شست پا بوجود می آید است که نام پزشکی آن هالوکس والگوس می باشد.

نشانه ی اصلی بونیون کج شدن انگشت شست پا به سوی انگشتان دیگر پا می باشد که باعث می شود استخوان پا (اولین متاتارسال) که به آن متصل است بیرون بزند.

دیگر علائم شامل:

• ورم کردن، برآمدگی استخوانی در سمت خارجی کناره پا
  • درد و ورم در مفصل انگشت شست پا که ممکن است در اثر فشار پوشیدن کفش بدتر شود
  • بوجود آمدن پوست سفت، پینه بسته و قرمز در اثر روی هم آمدن انگشت شست بر انگشت دوم
  • پوست دردناک بالای بونیون
  • تغییر شکل پا بطوریکه پیدا کردن کفش مناسب برای شما سخت میشود

این  نشانه ها می توانند بدتر بشوند اگر بونیون بدون درمان رها شود، پس بهترین کار این است که با یک متخصص پا مشورت کنید و در مورد علائم بپرسید و اجازه بدهید مشکل پای شما ببرسی شود. در بعضی موارد، X-ray  ممکن است پیشنهاد شود تا شدت بونیون شما بررسی شود.

هر کسی ممکن است دچار عارضه بونیون بشود، اما این مسئله بیشتر در زنان اتفاق می افتد تا مردان. این ممکن است به دلیل کفشها یا پاپوشهایی که خانمها استفاده می کنند باشد.

دلیل بوجود آمدن بونیون چیست؟

دلیل دقیق بوجود آمدن بونیون ناشناخته است، اما معمولاً در یک خانواده ارثی هستند. پوشیدن کفشهای نامناسب که اندازه پای شما نیستند از مواردی هستند که وضعیت بونیون را بدتر میکنند.

همچنین احتمال داده می شود که بونیون ها در کسانی که مفاصل انعطاف پذیرغیر عادی دارد بیشتر اتفاق می افتد به همین خاطر بعضی اوقات در بچه ها هم اتفاق می افتد.

در بعضی موارد ممکن است برخی بیماریها، مثل روماتوئید آرتریت و نقرس، می توانند موثر باشند.

درمان بونیون

چند روش درمانی برای درمان بونیون وجود دارد. درمانهای غیر جراحی معمولاً اول امتحان می شوند، مثل مسکن ها، orthotics ( کفس کفش) و پدهای بونیون.

اگرچه، این فقط به کمتر شدن نشانه های بونیون، مثل درد کمک می کند. آنها ظاهر پا را تغییری نمی دهند.

اگر نشانه های شما خیلی شدید باشد و درمانهای غیر جراحی جواب ندهد ممکن است جراحی هم برای شما در نظر گرفته شود. نوع جراحی به درجه ی انحراف انگشت، شدت علائم، سن و دیگر شرایط پزشکی شما بستگی دارد.

عوارض

اگر بونیون درمان نشود، می تواند به مشکلات بعدی منتهی شود. به عنوان مثال، می تواند باعث بوجود آمدم آرتریت در انگشت شست و هل دادن انگشت دوم خارج از جای خود بشود.

مشکلات همچنین می تواند بعد از جراحی بونیون اتفاق بیفتد. در حالیکه که جراحی ها معمولاً نتیجه بخش هستند ( علائم تا 85% موارد کاهش می یابند)، بونیون در برخی موارد برمیگردد.

در کمتر از 10% از موارد، عوارضی بعد از جراحی بونیون اتفاق می افتد. این بستگی به نوع جراحی که شما انجام دادید دارد و شامل موارد ذیل می باشد:

• خمش ناپذیری در مفصل انگشت
  • تاخیر یا ناکامی در درمان استخوان، یا جوش خوردن استخوان در وضعیت نا مناسب
  • درد در زیر توپی پنجه پا
  • آسیب عصبهای پا
  • تورم طولانی مدت یا درد ممتد
  • نیاز به عمل بعدی

پیشگیری از بونیون

بهترین راه برای کاهش احتمال رشد بونیون در پا پوشیدن کفش با سایز مناسب می باشد. کفشهایی که خیلی تنگ هستند یا پاشنه بلندی دارند انگشتان شما را به هم فشار می دهند. بونیون در جمعیتهایی که کفش نمیپوشند خیلی به ندرت اتفاق می افتد.

مطمئن شوید کفشی که تهیه میکنید سایز مناسب پای شماست و انگشتان شما فضای کافی دارند وبه راحتی حرکت میکنند.  بهترین راه این است که از پوشیدن کفشهای پاشنه بلند با نوکهای تیز خودداری کنید.

ترجمه و تلخيص در تحريريه كلينيك دكتر دنيلي

پرینتایمیل