دکتر دنیلی
دکتر دنیلی

سزاموئیدیت

 

Definition

 

Sesamoiditis is a common ailment that affects the forefoot, typically in young people who engage in physical activity like running or dancing. Its most common symptom is pain in the ball-of-the-foot, especially on the medial or inner side. The term is a general description for any irritation of the sesamoid bones, which are tiny bones within the tendons that run to the big toe. Like the kneecap, the sesamoids function as a pulley, increasing the leverage of the tendons controlling the toe. Every time you push off against the toe the sesamoids are involved, and eventually they can become irritated, even fractured. Because the bones are actually within the tendons, sesamoiditis is really a kind of tendinitis - the tendons around the bones become inflamed as well.


تعریف:
سزاموئیدیت (Sesamoiditis) بیماری شایعی در پاست که معمولا به سراغ جوانانی می‌آید که فعالیتهای بدنی نظیر دوندگی و باله انجام می‌دهند. علامتش هم احساس درد در به‌اصطلاح توپ پا (منحنی کف پا در پایین انگشت شست) به‌ویژه ناحیه میانی و کناری آن است. اصطلاح سزاموئیدیت نامی کلی برای تمامی دردهای مرتبط با استخوانهای کنجدی است؛ استخوان‌های ریزی در درون (درامتداد) تاندون‌ که به شست پا منتهی می‌شوند. مانند کشکک زانو، استخوان‌های کنجدی هم مثل قرقره اهرم  قدرت تاندون‌ها را به‌منظور کنترل انگشتان افزایش می‌دهند. هرگاه انگشتانتان را خلاف جهت بکشید استخوانهای کنجدی درگیر می‌شوند و درنهایت اگر فشار بیشتری وارد آورید درد می‌گیرند و حتی ممکن است بشکنند. از آنجایی‌که این استخوانها درون تاندون‌ها هستند، سزاموئیدیت یکی از انواع التهاب‌ تاندون است، زیرا تاندون‌های اطراف استخوانها هم به همین ترتیب متورم می‌شوند.  

 

 

Cause

 

Sesamoiditis typically can be distinguished from other forefoot conditions by its gradual onset. The pain usually begins as a mild ache and increases gradually as the aggravating activity is continued. It may build to an intense throbbing. In most cases there is little or no bruising or redness. One of the major causes of sesamoiditis is increased activity. You've probably stepped up your activity level lately, which has forced you to put more pressure on the balls of your feet. Speedwork, hillwork, or even increased mileage can cause this. If you have a bony foot, you simply may not have enough fat on your foot to protect your tender sesamoids. Also, if you have a high arched foot, you will naturally run on the balls-of-your-feet, adding even more pressure.

 


دلایل بروز:
سزاموئیدیت با شروع و شدت‌گرفتن تدریجی‌اش می‌تواند از دیگر مسائل جلوی پا (Forefoot) تمیز داده شود. دردش معمولا با ناراحتی خفیفی آغاز می‌شود و به‌تدریج در انجام فعالیت‌های بدنیِ تشدیدکننده‌اش شدت می‌گیرد و ممکن است دردی به‌شدت ضربان‌دار در ناحیه مشخص ایجاد کند. در بیشتر موارد یا با قرمزی و کبودی کمی همراه است یا هیچ نشانه‌ ظاهری ندارد. یکی از دلایل عمده این ناراحتی افزایش فعالیت‌ است. ممکن است اخیرا سطح کار یا فعالیت خاصی را تشدید کرده باشید که مجبورتان کرده باشد فشار بیشتری بر استخوانهای کف‌پایتان وارد کنید. سوارکاری تپه‌نوردی، دوندگی سرعتی و حتی ماشین‌سواری پرسرعت می‌تواند این درد را ایجاد کند. 

اگر پاهایی استخوانی دارید تبعا روی پاهایتان چربی کافی برای محافظت از استخوانهای کنجدی درون تاندون‌ها ندارید. همچنین درصورتی‌که کف‌پایتان قوس زیادی داشته باشد طبیعتا روی توپ کف پا راه می‌روید پس فشار مضاعفی بر آن وارد می‌آورید.  

 

Treatment and Prevention

 

Treatment for sesamoiditis is almost always noninvasive. Minor cases call for a strict period of rest, along with the use of a modified shoe or a shoe pad to reduce pressure on the affected area. This may be accomplished by placing a metatarsal pad away from the joint so that it redistributes the pressure of weight bearing to other parts of the forefoot. In addition, the big toe may be bound with tape or athletic strapping to immobilize the joint as much as possible and allow for healing to occur. It is recommended to decrease or stop activity for awhile. This will give your sesamoids time to heal. You should apply ice to the area for 10 to 15 minutes after exercise, or after any activity that aggravates the area. As with icing, anti-inflammatories will help the swelling go down so healing can begin. While the injury is healing, women should wear flat shoes on a daily basis.


درمان و پیشگیری: 
 
درمان سزاموئیدیت تقریبا همیشه به شیوه noninvasiveیا کمترتهاجمی است. در سنین کم دوره‌ای استراحت مطلق همراه با استفاده از کفشهای مخصوص و کفی‌های مخصوص کفش برای کاهش فشار وارد بر پا توصیه می‌شود. ممکن است این کار با قرار دادن پد متاتارسال (Metatarsal) دور از مفاصل انجام بگیرد تا فشار ناشی از وزن روی دیگر بخش‌های جلویی پا توزیع شود. به‌علاوه، ممکن است شست‌پا به‌وسیله نوار یا باند ورزشی (Athletic strapping)  محکم بسته شود تا مفاصل به منظور تسریع روند درمان حتی‌المقدور ثابت بمانند. توصیه می‌شود فعالیت برای مدتی کمتر یا متوقف شود.  

این استراحت به استخوان‌های کنجدی زمان می‌دهد تا درمان شوند. همچنین قراردادن یخ به مدت 10-15 دقیقه روی محل درد بعد از تمرینات ورزشی یا هر فعالیتی که محل را دردناک سازد پیشنهاد می‌شود. ضمنا، استفاده از هرگونه ضدالتهاب دیگر نیز به فرونشاندن ورم و شتاب گرفتن درمان کمک می‌کند. طی روند درمان بهتر است خانم‌ها از کفشهای تخت استفاده کنند.  

اگر درمان‌های خانگی جوابگو نبود به دکتر مراجعه کنید.

http://www.foot.com/site/foot-conditions/sesamoiditis

پرینتایمیل

در ارتباط باشید ...

      

عضویت در خبرنامه پزشکی